Friday, December 2, 2016

"Pointer kau berapa?"

How can i answer that???

Why bother to know?

Why ask me?

Why not someone else?

Allahu.

True, aku pun nak tahu. Haha. Almaklumlah bebudak pakat jakun dengan sistem pointer. Baru tengok kut. Entahlah sebab aku memangnya dari sekolah dah lali pakai pointer. So dengan habisnya sem lepas semua nak tau pointer memasing. Nak tanya pun bisik-bisik jak. Hewwww.

Aku pun tak terkecuali. Tapi takat tanya member-member dekat je. Majoriti classmates, i don't know theirs. Satu, mungkin sebab aku tak rapat. Dua, takmau la kena label penyibuk. Tiga, i don't even care, haha. jahat jugak aku. Tapi sungguh...!

Aku tak tau la kenapa, tapi memang tabiat aku dari kecik suka perhati perangai orang. Ye la, manusia kan lain-lain... tapi perangai sendiri pun tak reti nak tengok jugak, heww. Then, aku tengok je la ragam orang. Tak nahnya berubah dari zaman sekolah ke zaman uni. Apa yang nak dikejarkan memang la akademik, tapi bukan itu ja tunjang utama. ada banyak lagi yang nak dikejarkan. Asal aja budak tu score straight A's, "Pehhh, cerahlah masa depan kau... nanti masuk uni hebat." Asal aja score 4.00, "Pehhh, dekan lagi??? senang kau habis grad nanti tayang result masa hunt job."

Truly true la statement tu. I ain't denying. Tapi tak semestinya result tak cantik tu takde masa depan ya.

Aku pulak dah jadi psychologist tak berdegree. Aku siap buat observation bagai. Eksperimen tunggu la habis sampai degree. Memang la uni life akan circles around pointer-CGPA tu. Tak lari ke mana. Itu pun ada jugak yang trauma dengan perkataan 'pointer' tu.

Hewww. Berdasarkan 'kajian', manusia yang duduk kat alam uni ni ada banyaaak spesis yang typie nak tau result orang. Aku pun tak terkecuali, okay. tapi tak lah aku nak tau semua orang punya.

Haaa, bila orang tanya result, tanya la dia balik.

"SEBAB APA NAK TAU?"

Majoriti akan jawab, "SAJA LAAA, Nak tau aje."

Hewww, psychologically... humans tend to hide their thinking. Every single thing that a human does must be paired with reasons. Even not reasons, there must be a reason haaa. (Ucapan orang tak bertauliah)

REASONS?

1. Maybe feeling insecure? Remember, rivals is not among enemy haa, but circles around friends.

2. Maybe want to develop the part of being busybody?

3. Maybe want to congratulate? (Husnudzhon)

Tak salah pun nak tanya, act. Bukan aku observe sebab benda tu salah, cuma sebab aku nak tau. Why humans react like that? Why?


Humans are complicated creatures. Truly hard to understand. terkadang tu bila tak puas hati dengan pointer sendiri, or pointer orang lain, mula lah nak.... emm gitu lah. Terkadang tu rasa tak puas hati tu sebab Tuhan nak uji, manusia ni reti bersyukur ke tidak? Terkadang tu kita lupa yang itu. moga-moga tidak lah.



 Then which of the Blessings of your Lord will you both (jinns and men) deny?



As for me, i end up with baseless justification due to my habit. Pardon me. I may not say this.

for those four-flatters, congrats y'all. for those not, hey it's not the end of the world. Your pointer don't change the world... yet. Haha. Ada banyak lagi masalah ummat yang kena fikir daripada risau hal tu aje. Like, how you can achieve the highest in your field, and have the ummah your serve, in order to create a better life for our world.

Have faith, Allah never lets you down.


Image result

ciao.


No comments:

Post a Comment