Friday, December 2, 2016

Tak besar mana pun

Rasa memang setahun jugak lah aku tinggal blogging bagai ni. memang lah tak ada orang nya yang nak baca posts merapu semua tu, tapi ni lebih kepada reflection of my brain's works. some sort of psychology's therapy la.

it's almost three months since the last time i answered some foolish quests. rasa tak percaya jerr kite dah habis sekolah. naaaaa, aku takcakap ayat klise tu. walhal aku memang dah percaya yang aku ni akan bukak haluan baru. cumanya pilihan tu tak tentu. nampak sangat aku macam tak ada life. langsung tak termotivasi nak pergi uni hebat-hebat lepas aku habis jawab paper bio 2/12 hari tu.

kau ingat dah habis exam pun tak mental breakdown aaa?

ada jugak lah sebelum spm elok habis trial tu aku ada apply beberapa scholarships. sebabnya aku selalu cakap kat mama abah yang aku nak gi studi luar macam abang kakak. aku ada jugak isi khazanah's. baru isi borang tapi aku rasa da macam mana hidup susah nak mohon duit daripada orang untuk pinjam kasi kau belajar. serik. aku buat halai balai. free aja melepas tak dapat walhal mintak jauh sampai ke bumi scotland sana nu ha.

then habis spm, aku ada mintak ypm yang guna result trial utk ke jepun. hat ni merapu sikit. aku mintak aje walaupun result aku tak lepas syarat. diorang nak at least 5A's. which i mean A solid and plus plus ke atas je lah. itu pun syarat nya fixed subj ; malay, english, addmath, physics, chemistry. aku sangkut kat chemistry dengan kendongan B+. cikgu suruh mintak jugak walaupun  tak lepas. ikut nasib la kut kut dapat. kemudian aku pun studi la sikit nak ke interview dia. blogwalking merata, nak cari pengalaman orang kononnya. kemudian aku tengok ada satu blog ni owner dia cerita yang dia pernah ke interview ypm tu untuk program JAD. ada dia kasi soalan-soalan contoh untuk exam nak lepas temuduga tu. lebih kurang macam jawab fizik dengan math tamb. ja. tapi masa tu la aku baru kenal istilah ''surd form'' aku rasa pathetic gila walhal dah pernah belajar benda tu dalam trigonometri. malunyaaaa. rupanya aku tak habis meneroka lagi. 


 baru tiga bulan aku habis sekolah, macam-macam dah aku mintak. bidang pun pelbagai. cita-cita pun tak fixed. kejap nak jadi arkitek, pastu anthropologyst, pakar psikologi, then untuk borang upu online aku ada mintak dentistry. haha.

orang ramai label aku jenis tak kisah pasal masa depan sebab otak function lebih sikit daripada diorang. sebab tu diorang kata aku ni tak ada hal mintak bidang lain-lain pun. kira boleh jalan la. tapi aku yang kena pilih. walaupun mama dah label aku budak besar, aku masih lagi tak pandai pilih. aku pun tak tau.

Pathways of life aren't based on luck.
they're based on choices.





ciao.
spm2015

No comments:

Post a Comment